.

.

Позакласні заходи

Позакласний захід

«НУ ЩО Б, ЗДАВАЛОСЯ, СЛОВА!»

(Мовознавчий турнір для 5-х класів)
Найважливіше завдання цивілізації — навчити дитину мислити.
                                                        Т. Едісон
Мова – духовне багатство народу.
                                  В. Сухомлинський 
Цілі: поглибити й розширити знання учнів про мову та мовлення; розвивати творчі й комунікативні здібності школярів, їхні пошукові вміння та навички; виховувати любов до рідного слова, допитливість, бажання здобувати знання.
Обладнання: вислови про мову, тлумачний словник, «чорна скринька» (цукор, картопля, помідор), книжкова виставка, роздатковий матеріал.
Хід заходу
9 листопада День української писемності та мови

Це свято було встановлене указом президента України Леоніда Кучми в 1997 році і відзначається щороку на честь українського літописця преподобного Нестора - послідовника творців слов'янської писемності Кирила і Мефодія.
 Кожна людина, яка поважає себе, країну, мову, не буде калічити своєї мови, бо вихована людина говорить грамотно і красиво, навіть про найбуденніші речі, бо мова не ділиться на святкову і буденну. 
Слайд 2. А чи завжди люди вмiли розмовляти? Чи спiлкувалися вони між собою за допомогою мови?
 Про це можна довiдатись, заглянувши у наше далеке-далеке минуле.
Зараз вам може бути смiшно, але одного разу до рук мовознавців потрапили рукописи грецького iсторика Геродота, який жив ще у V столiттi. Вiн писав, що скiфи направили персам «лист», який складався з жаби, мишi, птаха та п’яти справжнiх стрiл. Як на вашу думку, що б вiн мiг означати?
(Вiдповіді глядачiв).
Цей лист означав: «Якщо ви, перси, не навчитеся стрибати по болотах, як жаба, ховатися в норах, як миша, i лiтати, як птах, то ви будете засипанi нашими стрiлами, як тiльки ступите на нашу землю.
Легенда про виникнення писемності
Жило на землi плем’я розумних людей. Вмiли вони полювати, готувати їжу на вогнищi. А всi ці знання зберiгали в пам’ятi, а дiтки вчились у батькiв, спостерiгаючи за ними.
I жила в цьому племенi сiм’я: мама, тато i донька Ая. Одного разу пiшли тато з Аєю до лiсу i вистежили здоровенного ведмедя. Тато хотiв вполювати звiра, та списа забув удома. Взяв тодi вiн шматок кори i намалював листа дружинi (писати тодi вмiли тiльки так).
Мама «прочитала» листа i закричала. Збiглися всi родичі племенi. А жiнка їм пояснила, що її чоловiка хоче ведмідь з’їсти, i показала кожному листа.
Всi схопили зброю i кинулись на допомогу. А мисливець, побачивши озброєних родичiв, подумав, що його хочуть убити, i почав утiкати. Бiгав, доки не натрапив по дорозi на старця-мудреця. Почав просити у нього захисту.Коли все з’ясувалося, то люди племенi ще довго смiялися. Та старiйшини задумались i, щоб не було плутанини, вирiшили придумати iнше письмо, щоб легше було тлумачити написане. І придумали лiтери.
Не знали, як же назвати всi цi лiтери, а тут перед ними дiвчинка гралася на iм’я Ая. Отож вирішили, що першу літеру назвуть А, а остання буде Я. Згодом були названi всi лiтери.
 Слайд 3. Так виникло письмо. З того часу люди почали користуватися не лише усним, а й писемним мовленням.
  Багато столiть пройшло, доки люди звикли до письма, доки запам’ятали, що як називається.  Наше слов’янське письмо — знайомі і звичайнi лiтери абетки — пройшло довжелезний шлях, поки дiйшло до нас.
На нашу землю ця азбука прийшла тисячу рокiв тому. Увесь час вона змiнювалась, аж поки не стала такою, якою ми сьогоднi й користуємося. Важко навiть сказати, скільки людей протягом столiть доклали зусиль, щоб сьогоднi ми з вами могли читати і писати.
Поява письма в історії людства не випадкова: писемність виникла з потреби зафіксувати думку, щоб передати її на відстань або прийдешнім поколінням.
Кожен народ ішов своїм шляхом до створення писемності. Та етапи розвитку письма в усіх народів земної кулі приблизно однакові. 
Звучить пісня  «Рідна мова»
1-й учень. Рідна мова... Чути лагідний, теплий голос матері, яким вона будить нас уранці. Хіба ще хтось уміє -промовляти такі слова, як наші українські мами! Адже цілий світ визнає, що українська мова — чу­дова, мелодійна, багата.
2-й учень. Вона нам рідна, як мама й тато, як та земля, на якій ми зростаємо. Бо цю мову ми чуємо змалку. Нею промовили перші сло­ва. Ця мова зрозуміла й рідна всім нам. Так само, як у кожної люди­ни є одна мама, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три й більше мов, але рідною залишається материнська мова.
3-й учень. Сьогодні тут зібралися справжні українці, шанувальни­ки мови, знавці рідного слова. Вони продемонструють власні знання та вміння. Можливо, це дасть змогу присутнім відчути себе частиною великого народу, який володіє найбільшим скарбом — мовою.
4-й учень. Мова — одне з багатьох див, створених людиною. Вона віддзер­калює душу народу, його історію. Трапляються такі ситуації, коли навіть звучання рідного слова стає причиною особливого душев­ного стану, емоційного збудження людини, не кажучи вже про тих, хто наділений образним баченням світу.
5-й учень. У нашій світлиці сьогодні тепло, світло й затишно, тож да­вайте поговоримо про нашу рідну мову. Щасти вам у змаганні найсильніших, найкмітливіших, найерудованіших знавців рідної мови!
Вчитель . А зараз слово надається нашим учасникам. Команда 5-А класу «Калинонька » та команда 5-Б класу «Мовознавці».
Представлення команд
«Калинонька »


 Ми зібрались в класі дружно,
щоби позмагатись
 і про мову нашу рідну
цікаве дізнатись.
Дорогенькі "Мовознавці",
щиро вас вітаємо.
Від усього серця свого
успіху бажаємо.
Щоб трудились ви сьогодні
 до сьомого поту
і дістали нагороду
за свою роботу.
Солодке слово перемога
нелегко дається,
хто любить, знає рідну мову,
тому вона всміхнеться.
Вчіть нашу мову солов'їну
і не зазнавайтесь:
чужому научайтесь,
й свого не цурайтесь
Тож до бою кличем, друзі,
до мовного бою.
Мово рідна, Україно, ми завжди з тобою!
Команда "Мовознавці" зі словом-відповіддю.
Якщо перемога пройде мимо нас,
то з нею ми радо вітаємо вас.
Тож не затягуймо вітання —
давайте розпочнем змагання.
Наш девіз: "Хто мову шанує свою, хай той переможе вбою".
ПЕРШИЙ КОНКУРС «ШВИДКІСНИЙ ЕКСПРЕС»
Командам запропоновано по 16 запитань. Кожна правильна відповідь 1 бал.
►► Запитання для 1-ї команди
1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
2. Скільки голосних в українській мові? (6)
3. Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і необхідна для утворення нових слів. (Префікс)
4. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
5. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
6. З якої літери не починаються слова в україн­ській мові? (И)
7. Частина слова, яка вимовляється одним по­штовхом повітря. (Склад)
8. Що посеред землі стоїть? (М)
9. Це найменша неподільна одиниця, яку ми ви­мовляємо й чуємо. Його творять мовні орга­ни (язик, зуби, голосові зв'язки, губи). (Звук)
10. Розмова двох осіб називається... (Діалогом)
11. Назвіть словники, які ви знаєте. (Орфографіч­ний, тлумачний...)
12. Чим закінчуються і зима, і весна? (А)
13. Назвіть головні члени речення. (Підмет і при­судок)
14. Чуже мовлення, передане дослівно, називаєть­ся... (Пряма мова)
15. Дзень-дзелень, цінь-цвірінь,
День-деньок, тінь-плетінь.
Хто ж добродій той маленький,
Що зробив усе м'якеньким?
Він до «ер» подібний трішки,
Що дріма, задерши ніжку. (Ь)
16. Я тобі відкрию світ —
Тільки вивчи алфавіт.
Помічник, не витівник,
Мудрий вчитель твій... (Словник)
►► Запитання для 2-ї команди
1. Назвіть п'яту букву алфавіту. (Г)
2. Які знаки в українській мові не є розділови­ми? (Дефіс, апостроф)
3. Значуща частина слова, яка стоїть після ко­реня і необхідна для утворення нових слів.(Суфікс)
4. Яка буква в українській мові не має відпо­відного звуку? (Ь)
5. Змінна частина слова, яка необхідна для зв'язку слів у словосполученні й реченні.(Закінчення)
6. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)
7. Сукупність букв кожної мови, які розміще ні в певному порядку, називається...(Алфавітом)
8. Що стоїть посередині школи? (О)
9. Скільки граматичних основ має просте речен­ня? (Одну)
10. Які частини мови ви знаєте? (Іменник, при­кметник, дієслово...)
11. Що стоїть між підлогою і стелею? (і)
12. За будовою речення поділяють на... (Прості та складні)
13. Поставте займенник «себе» в називному від­мінку. (Немає називного відмінку)
14. Яка частина мови не належить ані до само­стійних, ані до службових частин? (Вигук)
15. Я один в сім'ї такий,
Кажуть, надто вже м'який,
Хоч мовчун, та не дивак,
В слові я — не зайвий знак. (Ь)
16. Незчисленна ми родина,
В нас на всіх — одна хатина,
Але в ній і мир, і лад,
І сусід сусіду рад.
Ну, а хто із нас щось значить —
Кожен сам вам розтлумачить. (Тлумачний словник) 
ДРУГИЙ КОНКУРС «БИТВА СИНОНІМІЧНИХ РЯДІВ»
Згідно з «Коротким словником си­нонімів української мови», у якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільше синонімів має слово «бити» — 45. Я ж пропоную командам ді­єслово «говорити». Отже, завдання таке: утвори­ти синонімічний ряд від поданого слова. За кожен варіант команда отримує 1 бал. 
ТРЕТІЙ КОНКУРС «ТАКА ЦІКАВА БУКВА А»
Пригадати й записати якомога більше слів. (іменники, початкова форма), до складу яких вхо­дять по дві букви а.
Зразок: автомат, база, акація, абажур, магі­страль, балка, папка, карта, ракета, лампа.
ЧЕТВЕРТИЙ КОНКУРС «ВІДГАДАЙ ПРЕДМЕТ»
1. А зараз розпочинаємо найцікавіший конкурс нашого турніру. Увага, «чорна скринь­ка»! У скриньці лежить те, що по-різному нази­вається українською й російською мовами, хоч обидва слова походять від одного давнього коре­ня. З'явилося це слово в давньоіндійській мові, звучало приблизно як «шаккара» й означало «пі­сок». Згодом воно потрапило до Персії, потім до Австралії, звідти до Італії. Потім його запози­чили німці. Від німців слово потрапило до поля­ків, а вже у поляків запозичили його ми, україн­ці. Що ж у чорному ящику? (Обговорення командами варіантів відповідей)

Увага, правильна відповідь! Укра­їнською мовою — цукор, російською — сахар. В українську мову слово потрапило через поль­ську «цукер» із німецької, а німці, у свою чергу, запозичили його в італійців «цуккеро», до яких воно потрапило з Аравії «суккар». До росій­ської мови йшло коротшим шляхом: від персів до греків — «сакха-ром», а потім через Візан­тію на Русь.
2. У чорному ящику лежать два «яблука». Перше «яблуко» було завезено до Росії в XVII ст. з Голландії за наказом Петра І, а в Голландію по­трапило з Америки. Його називали «земляне», або «чортове» яблуко. Друге «яблуко» було завезено з Південної Америки. Французи та італійці на­зивали його «яблуком кохання», «золотим яблу­ком». Перша згадка про це «яблуко» в Росії да­тована 1780 роком. У цей час його вирощували тільки у приватному ботанічному саду Демидова в Москві. Завдання: назвіть «яблука», що лежать у чорному ящику. (Обговорення командами варіантів відповідей)
Увага, правильна відповідь: перше «яблуко» — картопля.
Колись королю Франції Людовику XVI по­дарували букет квітів цієї рослини. Король прикрасив гілочкою цього цвіту свій одяг. Так кві­ти картоплі увійшли в моду. За одну гілочку цих скромних і непоказних квітів платили часом і по 10 золотих монет. Селяни почали вирощувати цю рослину спочатку як квіти на продаж, а згодом — як їжу.
Друге «яблуко» — помідор. Чому їх назива­ли золотими, а не червоними, червонобокими яблуками? Тому, що перші помідори, привезені з Америки, були жовтими, а на сонці здавали­ся золотавими. «Золоті яблука» італійською — помідоро.
П'ЯТИЙ КОНКУРС «РЕДАКТОР»
Перекласти словосполучення. За кожен варіант команда отримує 1 бал. 
Для 1-ї команди
Помнить об обещании – Памятати про обіцянку
Стремиться к экономии – Прагнути до економії
Говори  ть о музыке – Розмовляти про мкзику
Победить в соревновании – Перемогти у змаганні
По этим соображениям – За цими міркуваннями 
Для 2-ї команди
Спросить о матери – Запитати про матір
Петь о свободе – Співати про свободу
Стремиться к победе – Прагнути до перемоги
Употреблять в речи – Вживати в мовленні
Извинить за выражение – Вибачити за висловлювання 
ШОСТИЙ КОНКУРС «РОЗВ'ЯЖІТЬ ЛІНГВІСТИЧНУ ЗАДАЧУ»
Задача
Якось на занятті гуртку образотворчого мис­тецтва вчитель загадав дітям намалювати з пам'яті предмети: учням першого ряду — лисичку, друго­го — косу, третього — лавку. Стежачи за робо­тою, учитель виявив, що діти малюють різні пред­мети. Чому таке трапилося? Скільки було членів гуртка, якщо кожен із них малював своє? Що, зре­штою, вони малювали? У разі потреби скористай­теся тлумачним словником.
Відповідь
У гуртку було семеро учнів. Ось перелік на­мальованого: лисичка — тварина, гриб; лавка — магазин, меблі; коса — дівоча, піщана, знаряддя праці.
СЬОМИЙ КОНКУРС «ВІДГАДАЙ ПРИСЛІВ'Я»
Завдання: записати слова за алфавітом. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні букви слів складуть прислів'я.
Слова для 1-ї команди
Сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку, зовсім, доверху, чи­сто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.
Відповідь: Азбука — до мудрості дорога.
Слова для 2-ї команди
Степ, стебельце, вівчар, жар, зала, вилов, від­літ, вище, хороше, удруге, число, яйце, підріс, па­лац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.
Відповідь: Вперта праця все переможе.  
ВОСЬМИЙ КОНКУРС «МАЙСТРИ СЛОВА»
Завдання: написати міні-усмішку «Я поса­див...», яка б складалася тільки з дієслів.
На цьому завдання для команд закінчуються.

Читання вірша Люби свою мову. Надія Красоткіна



Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова
І кривдити її не смій!
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.
В ній стільки слів, що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти можеш просто безліч знань!
Тож мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить!
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати.
І найрідніша нам вона!
Підведення підсумків змагання. Визначення переможців.

                          

               НУ що б, здавалося, слова! 



Виховна година

Ми чуємо тебе, Кобзарю,  крізь століття…
        
Мета: усвідомлення учнями феномену Великого Кобзаря, актуальності його творчості; пробудження національної свідомості; узагальнення відомостей про життя і творчість Тараса Шевченка, засвоєних у попередні роки.

Обладнання: комп’ютер, телевізор, презентація «Життєві дороги такі нелегкі»,
 запис пісні «Шлях до Тараса», картки для учнів.
Хід заходу
         І. Мотивація навчальної діяльності
        
Спробуйте відгадати, яка тема нашого уроку , прослухавши  висловлювання відомих людей:
         «Він був більше ніж українець – він був громадянином світу» (Джонсон, президент США).
         «Його поезія була явищем єдиним і неповторним, немає для неї відповідника у світовій літературі» (Мар’ян Якубець, сучасний польський науковець, професор Вроцлавського університету).
         «В історії світової літератури він поставив собі пам’ятник, сильніший від бронзи» (Альфред Єнсен, шведський учений, референт Нобелівського інституту Швейцарської академії наук).
         «Я вивчив українську мову, щоб мати змогу читати його в оригіналі» (Комаце Сіосуке, доцент університету в Кобе, Японія).
         Епіграф:
 Воскресну нині!
 Ради їх,  людей закованих моїх… (Тарас Шевченко)        
Цього року, а особливо наступного, багато говоритимуть про Тараса Шевченка. Чому? (Відповіді учнів).
         Ви скажете, що вже багато знаєте про Тараса Шевченка. А мені на думку спадають слова одного поета:
І де той смертний, що сказати може,
Що він Шевченка вивчив до кінця?
Ще точніше, по-моєму, сказав Є. Маланюк: «Вивчити Шевченка не можна.»
Додам уже від себе: ми можемо лише намагатися осягнути Шевченка. Ми можемо віднайти кожен для себе шлях, що веде до нього, ступити на той шлях і крок за кроком підніматися до вершини, ім’я якій – Шевченко.
Я вірю, що всі ви стоїте на тому шляху; хтось зумів пройти більше, хтось менше. Власне, сьогодні ми спробуємо зробити ще принаймні один крок.

        

ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду
         (технологія «Незакінчене речення»:    «Для мене Тарас Шевченко – це …»)
         Поки учні обдумують свої відповіді, звучить запис пісні «Шлях до Тараса».
Тарас Шевченко – не тільки геніальний поет, а пророк, Месія України.

Учень читає поезію:

Шевченко – наш. Він для усіх століть. Він як Ісус Христос для України!  Візьміть його вогню, хоч крихітку візьміть,
 І з тим вогнем ви будете нетлінні.

Бо він – пророк, володар людських душ.
Месія у селянській одежині.
До нього люди, як на прощу йдуть,
Встають з колін, могутні й одержимі.

Хай кожен з нас подумає собі:
«А що ж бо я зробив для України?
Чи я горю, страждаю в боротьбі?
Чи повзаю по-рабськи на колінах?»

 Шевченко – наш. Він для усіх століть.
 Він як Ісус Христос для України!
  Візьміть його вогню, хоч крихітку візьміть,
 І вас вже не поставлять на коліна!


Перегляд презентації «Життя Т.Шевченка»
        
ІІІ. Застосування вивченого в попередні роки
   1.Бліц-турнір
Учні по черзі пробують миттєво відповісти на запропоноване питання. У кого це викликає труднощі, вибуває з ігри.
•        Де народився Тарас Шевченко? (с.Моринці)
•        Скільки братів і сестер було у Тараса Шевченка? (5)
•        У якому місті минули юнацькі роки? (Вільно)
•        Хто з відомих художників був учителем Тараса Шевченка? (К.Брюллов)
•        Скільки поезій входило до першого «Кобзаря»? ( 8)
•        Де Шевченко відбував заслання? (Орська фортеця)
•        Скільки років тривало заслання? (10)
•        Яке море змалював Шевченко на багатьох картинах? (Аральське)
•        Як називався підручник для недільних шкіл, виданий Шевченком наприкінці життя? («Букварь южнорусский»)
•        За що Шевченко отримав звання академіка? (За роботу художника)
•        Коли помер Тарас Шевченко? (1861)
•        Де похований Шевченко? (Канев)
•        За які заслуги дають Шевченківську премію? (За досягнення в галузі літератури, мистецтва і культури)
•        Яке слово вживається у «Кобзарі» найбільше разів? (Бог)

2. Робота в групах.
Кожен учень сам обирає, у якій групі він хоче працювати.
•        Група знавців біографії Тараса Шевченка
Завдання:  з’ясувати, які події відбулися в житті Шевченка в такі роки: 1838, 1840, 1845, 1857, 1861.

•        Група знавців поетичної творчості Тараса Шевченка
Завдання: з’ясувати, з якої поезії рядки:
А туман, неначе ворог,
Закриває море
І хмароньку рожевую,
І тьму за собою
Розстилає туман сивий,
І тьмою німою
Оповиє тобі душу,
Й не знаєш, де дітись,
І ждеш його, того світу,
Мов матері діти («За сонцем хмаронька пливе»)

А журавлі летять собі
Додому ключами.
Плаче козак — шляхи биті
Заросли тернами. («Думка»)


Обізвавсь Тарас Трясило
Віру рятовати,
Обізвався, орел сизий,
Та й дав ляхам знати! («Тарасова ніч»)

І мене в сем’ї великій,
В сем’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом. («Заповіт»)

Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось...
Запекло, почервоніло
І рай запалило.(«Мені тринадцятий минало»)
•        Група знавців художньої творчості Тараса Шевченка
Завдання: з’ясувати, як називається картина.
(Продемонструвати учням репродукції відомих картин Тараса Шевченка, наприклад «Циганка-ворожка», «Катерина», «Портрет Варвари Рєпніної», «Портрет Євгена Гребінки», «Пожежа в степу», «Портрет Михайла Щепкіна»)
•        Група ерудитів
Відомо, що в Україні майже в кожному місті, навіть у багатьох селах споруджено пам’ятники Тарасові Шевченку. Усього їх налічується 1256. А за межами нашої держави споруджено 128 пам’ятників Кобзареві.
Завдання:  З’ясувати, у яких містах стоять пам’ятники Тарасові Шевченку (учням роздати картки із назвами міст: Санкт-Петербург, Москва, Вільнюс, Рига, Тбілісі, Ашхабад, Варшава, Прага, Париж, Будапешт, Софія, Бухарест, Афіни, Рим, Нью-Йорк, Вашингтон, Торонто)
Під час етапу перевірки можна продемонструвати на мультимедійній дошці світлини із зображеннями цих пам’ятників.

         ІV. Підсумок уроку
         На дошці -- репродукція картини Тараса Шевченка «Автопортрет зі свічкою».
-        Що ви можете сказати про цю картину? (відповіді учнів)
         Заздалегідь підготовлений учень читає такі рядки:
                            Я свічку засвітив. Колись …
                            До дна відтоді келих горя випито.
                   Ще трохи і … молись чи не молись,
                   Із рук тремтячих недогарок випаде.
                   Я ніс вогонь крізь чорноту обмов,
                   Крізь морок тюрем, через ґрати відчаю.
                   Він погасав, але я знов і знов
                   Од свого серця цю свічу засвічував.
                   Холоне серце. Свічка догора,
                   Ламає руки доля неповінчана.
                   На Україні ніч. Нема добра.
                   І я од серця знов свічу засвічую.
                   І заклинаю: ще хоч мить світи!
                   Кинь світла свого в сутінки, у темінь кинь.
                   Хай звідусюд злітаються сюди
                   Безсонних дум приречені метелики …

Подумаймо всі разом про місце шевченківської свічечки в нашому сьогоденні, у житті народу і кожного з нас. Вона – це дух поета, його помисли і заповіти. Нині вони не повинні бути самотніми. Їх полум’я горітиме ясніше, а темряви довкола буде менше, коли ми відчуємо в них потребу. Не даймо їм погаснути. Бо це означало б і наш кінець. Повсякчас борімося за найвищі вершини нашого духу так, як навчав великий син української землі.


                             

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.





Виховна година

«Шануй батька свого, матір свою…»


Мета: обговорити з учнями проблеми стосунків батьків і дітей, допомогти дітям зрозуміти, що родина є найвищою цінністю в житті дитини, про роль батьків у дитячому житті, вчити продовжувати сімейні традиції, розвивати почуття родинності, відповідальності за своїх батьків; навчати підлітків шукати компроміс у спілкуванні з дорослими; розвивати вміння займати позицію і висловлювати свою думку, виховувати любов та повагу до своєї родини

Обладнання: вислови, плакати.

Музичне оформлення: фонограми до пісень, відеоролік «Подзвони батькам. Це просто», «Пісня про матір».

Людина повинна знати, пам’ятати,
звідки вона пішла у життя.
Людина не має права бути
безбатченком
О. Довженко.


Хід заходу

Організаційний момент

Звучить пісня «Родина, родина…».

Учень: Вогнище родине

На світі білому єдине,
Як і Дніпрова течія,
Домашнє вогнище родине,
Оселя наша і сім’я.

Учень: Ми відтоді початки лічим,
Як муж з камінням і паліччям
За вітром кидався в догонь,
А жінка берегла вогонь.
Й слова житейські необхідні,
Що проростали, як зерня,
Вогнем освячені і рідні:
Горнутись, горниця, горня.

Учень: Хоч їх походження і різне –
Немає в цьому дивини.
Та дух вітчизни, материзни
Несуть і досі нам вони.
В щасливі і важкі години –
Куди б нам не стелився шлях –
Не гасне вогнище родине,
В людських запалених серцях.

ІІ. Вступне слово вчителя. Оголошення теми години спілкування.

Учень. Батьки і діти! Діти і батьки!
Нерозділиме і довічне коло;
Ми засіваємо житейське поле,
І не на день майбутній – на віки!
Між нас не ляжуть вирвами роки,
Бо наша кров пульсує в нашій долі.
Батьки і діти! Діти і батьки…
Нам нічого ділить на спільнім полі.

«Мозковий штурм» Яка мета нашого заняття?

Учитель - Сьогодні ми з вами будемо вести мову про одвічну тему всього людства: про любов до найдорожчих, найрідніших людей – батьків. Батьки дарують нам не тільки життя, а й розуміння його, і любов до нього. Материнська любов дає наснагу й силу, впевненість і захищеність, вона надихає й окрилює. Дитина, сповнена любові, і сама учиться любити навколишній світ. Батькова порада, мудрість, підтримка – це основа розуміння великої книги людського життя.

Хвилинка мудрих думок
Учитель:Прислухайтесь до мудрих думок. Видатний український педагог В. Сухомлинський написав багато притч і оповідань, у яких містяться поради й настанови дітям любити, шанувати й берегти своїх батьків.

• Шануй і поважай матір та батька, які своєю працею і піклуванням несуть тобі радість. Пам’ятай, що вони також мають право на радість. Дорожи честю родини, оберігай її як святиню. Де б ти не був, не забувай про рідну домівку. Завжди пам’ятай про неї.
( За В. Сухомлинським)

• Бути добрими дітьми для своїх батьків означає приносити в родину тільки мир і спокій, радість і щастя. Не приносьте батькам тривоги, горя, прикрості, ганьби! Турбота про мир і спокій в родині, про радість і щастя батьків повинна стати головним бажанням вашого життя. Якщо в родині горе, нещастя, неприємність, то ваша відповідальність за благополуччя сім’ї зростає в сто раз.  ( За В. Сухомлинським)
ІІІ. Бесіда та обговорення теми
Презентація «Моя родина»
Учитель:- Розкажіть, а як ви ставитеся до своїх батьків, у чому виражається ваша шана, повага до них і турбота про їхнє щастя.
Учні
- Любимо їх, не засмучуємо.
- Не ображаємо грубими словами.
- Завжди допомагаємо, працюємо разом з ними.
- Намагаємося старанно виконувати їхні доручення.

2. Життєва ситуація
А зараз я пропоную послухати легенду «Дві матері»
У маленькій лікарні на околиці великого міста лежали дві матері – Чорнокоса і Білокоса. Вони народили синів в один день. Обидві матері були щасливими.
- Я хочу, щоб мій син став видатною людиною, - говорила Білокоса мати.
- А я хочу, щоб мій син став доброю людиною, - сказала Чорнокоса мати.
Минуло 30 років. У ту саму маленьку лікарню на околиці великого міста прийшли дві жінки – Чорнокоса і Білокоса. Вони впізнали одна одну. В обох було багато радощів і ще більше горя. Чоловіки їх загинули на фронті, захищаючи Батьківщину. Нарешті Чорнокоса мати спитала:
- Ким же став твій син?
- Видатним музикантом, - гордовито відповіла Білокоса мати. – Він зараз диригує оркестром, що виступає у найбільшому театрі нашого міста. Він має величезний успіх.
Чорнокоса мати добре знала це ім’я. нещодавно вона читала про великий успіх цього музиканта за кордоном.
- А ким став твій син? – запитала Білокоса.
- Хліборобом, механізатором у колгоспі.
- Таки щастя тебе обминуло. Твій син став простою, нікому не відомою людиною. Простий селянин. Їх мільйони…
І дня не проминуло, як до Чорнокосої матері приїхав із села син з виноградом, медом, олією. В очах Чорнокосої матері світилася радість. А до Білокосої матері ніхто не прийшов. Вона сказала:
- У сина нині концерт… Коли б не концерт, він звичайно прийшов би…
Місяць лежали у лікарні дві матері. Щодня приїздив із села до Чорнокосої матері син. А до Білокосої так ніхто і не приходив. Через місяць Чорнокоса мати одужала. За нею приїхав син. Прощаючись із Чорнокосою, Білокоса матір запитала:
- Скажи, як ти виховала свого сина? Адже ми народили в один день, ти щаслива, а я…
- Ми ніколи більше не побачимося, тому я скажу тобі правду. Син, якого я народила у той щасливий день, помер. Помер, коли йому і року не виповнилося. А це не кревний мій син, але рідний. Я всиновила його трирічним хлопчиком. Він, звичайно, не ясно це пам’ятає, але я для нього – рідна мати.

Бесіда
- Які найважливіші риси Чорнокоса мати виховала у свого прийомного сина?
- Як ви гадаєте, що важливіше: виховати в дитини доброту чи розвинути в ній таланти і здібності? Чи повинне одне виключати інше?
- Як ви гадаєте, чому любов і турбота рідних допомагають людині одужати?

3. Обери позицію
Учитель : З вашого боку потрібно трішечки уваги і ви свої х батьків зробите щасливими.
- А тепер пропоную послухати, як бачить цю проблему один з українських письменників і висловити своє враження від почутого.

ПОВАГА ЗМАЛКУ
Коли я часом чую, як підлітки, а то й молоді люди звертаються до батьків: «батя», «папаша», «старик», «маманя», «мамаша» або за очі називають їх
«мої предки», - мені робиться боляче й ніяково. Боляче за себе, ніби це стосується мене, і за тих батьків, до яких так звертаються. Чому сьогодні часто з’являється зневага дітей до батьків, відчуженість між ними? Чогось подібного, принаймні в наших селах, колись не чули. В Україні не лише до батька й матері, діда й баби, а навіть подружжя, сусіди між собою зверталися на 
« Ви». Любов і повагу до батьків, старших, як і працьовитість, гідність у наших родинах виховували змалку.
( Л. Орел)
Так Ні (Учні висловлюють своє ставлення до почутого, обґрунтовують обурення автора нешанобливими формами звертання до батьків.)
- Нас обурює таке зневажливе ставлення до батьків.
- Такі діти не люблять і не поважають своїх батьків.
- Шкода батьків, що мають таких дітей. 

4. Робота в групах
1- визначте людські риси, які виховує в дитині батько.
2- визначте людські риси, які виховує в дитині мама.
3- визначте людські риси, які виховують в дитині дідусь і бабуся.

Учитель: В українській сім’ї головою родини, за традицією, був батько. Суворий, вимогливий, а його любов до дітей стримана, врівноважена. Недарма кажуть, що дитину треба любити так, щоб вона цього не знала. Батьків приклад, батькове слово завжди було законом. Батько має в сім’ї безперечний авторитет. Він уособлюється як захисник, годувальник

УЧЕНЬ
Усе в житті міняється i в'яне,
Усе мина, відходить назавжди.
Лиш батьківська любов ніколи не зів'яне,
Лиш татові слова зi мною назавжди.
Усе, що є в житті — то долі повеління,
А все, що є в мені — то батькове учіння.
Від батька в мене є терпіння i удача,
I розум, батьку мій, — це твоя добра вдача.

Учитель: Мама… Це перше слово, яке вимовляє дитина і, мабуть, на всіх мовах світу це слово звучить однаково ніжно. У мами найдобріші та ласкаві руки, найніжніша посмішка та найдобріші очі, що світяться любов’ю. У мами чутливе серце – в ньому ніколи не згасне любов до своєї дитини. І скільки б не було тобі років, тобі завжди потрібна мама. І чим більша твоя любов до матері, тим радіснішим і світлішим стає твоє життя. «. Найкращі дні для наших матерів – це дні, коли щасливі їхні діти»

УЧЕНИЦЯ
Крізь дощ, крізь сніги i тумани,
Чи дороги туман обснує,
Приїжджайте частше до мами,
Повертайтесь в дитинство своє.
Забувайте обов'язок, втому,
Не марнуйте дрібницями дні,
Приїжджайте до рідного дому,
Розвесняйте в нім душі свої.
Там ростуть чорнобривці i м'ята,
Де пройшли ваші дні золоті,
Лиш не можуть там вічними стати
Руки мамині — крила святі.

5.Обмін думками
Викладач: Слово «мама» росте разом з нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає квітка, як тихо світить веселка і гладить дитину по голівці рідна рука. Це – мить, і це – вічність, бо мама завжди з нами, вона живе в нас. Важко усвідомити все те, що вміщує в себе це звичне і водночас дороге слово – мати. Бо матір – це означає мати все. Мама ніколи не вимагає від нас ніяких жертв, а сама жертвує заради нас усім: і сном, і відпочинком.
Послухайте одну історію, а потім висловіть свою думку про почуте.
Одного вечора, коли мама готувала вечерю, син прийшов до кухні з карткою в руках.
З офіційним виглядом дитина подала картку мамі. Мама витерла об запаску руки і прочитала: (слайд № 11)
- прибирання у кімнаті – 2грн.
- догляд за сестричкою – 3грн.
- отримання відмінних оцінок – 5грн.
Мати зворушено подивилась синові у вічі. Потім взяла ручку і написала: (слайд № 12)
- за те, що носила тебе під серцем 9 місяців – 0грн.
- за ночі, проведені коло твого ліжечка, коли ти хворів – 0грн.
- за те, що втирала твої сльози – 0грн.
- за те, що всього тебе навчала – 0грн.
- за всі обіди, сніданки, канапки до школи – 0грн.
- за все, що даю тобі щоднини – 0грн.
Мати віддала картку синові. Він подивився і написав «Сплачено» і зі сльозами кинувся до матері на шию.

Учитель: Народна мудрість говорить: «Три нещастя є в людини: смерть, старість I лихі діти». Старість — невідворотна, смерть — невмолима, перед цими нещастями ніхто не може зачинити двері свого дому. А від лихих дітей можна дім зберегти, як від вогню. I залежить це не тільки від ваших батьків, а й від вас самих. Бути хорошими дітьми означає не допустити, щоб життя батька й матері було отруєне вашими поганими вчинками. Умійте бути добрими в думках, у почуттях, у діях. Бережітъ здоров'я своїх батьків. Пам'ятайте, що ранню старість i хворобу батькам приносять не тільки праця, утома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривоги, прикрощі.

6. Вправа «Постав себе на місце іншого»
Ви зараз в такому віці, коли здається, що батьки оточують вас надмірною увагою. Вони звикли вважати вас маленькими, постійно повчають, контролюють: «Піднімайся, спізнишся до школи... Лягай раніше, а то проспиш... Сідай за уроки... Не затримуйся після школи...». Вони радять, із ким дружити, що вдягати, яку музику слухати, стежать за кожним вашим кроком.
«Ну чому вони постійно втручаються у моє життя?». Мабуть, ця думка останнім часом тривожить багатьох із вас. Ви сердитесь, ображаєтесь, наполягаєте на своєму, а вони, відповідно, посилюють контроль, заборони стають іще жорсткішими, і ваші суперечки дедалі частіше закінчуються сварками. Спробуйте подивитися на себе очима батьків.
- Як ви гадаєте, чому вони до вас прискіпуються?

Розіграти ситуації
1.Ви не хочете лягати спати ввечері…
2.Ви хочете піти гуляти ввечері, а мама вас не відпускає,бо вважає,що вже пізня година для прогулянок.
- Хто перший йде на примирення?
- Що вас більше влаштовує: сварки чи добрі стосунки в родині?

7. Відеоролік «Подзвони батькам. Це просто»
Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки.
Щодня десятки телефонних дзвінків. Щодня ми віддаємо свій час на розмови з малознайомими, а то й незнайомими людьми. Тому що так потрібно. Наші телефоні книжки вже не вміщують телефоні контакти, і коли переглядаєш виклики, намагається пригадати - кому я дзвонив?
Чи залишається час на спокійну розмову з близькими людьми? Чи часто Ви телефонуєте батькам?

ІV. Підсумок години спілкування
Учитель: Шанування батьків – один з найсвятіших обов’язків людини і неоплатних боргів дітей. Батьки вас ростять, виховують, учать добра, пестять, люблять. Вони тяжко страждають, якщо їх дітей спіткало лихо, розцвітають, стають молодшими, веселішими, сильнішими, коли бачать, що їхні діти виросли порядними людьми.Тому допоможіть мені створити наказ.

Наказ дітям
Батько і мати дали тобі життя і живуть для твого (щастя).
Все, що дають тобі батько і мати, - це їхня (праця), піт, утома. Умій (цінувати) працю батьків. Найбільше щастя для матері і батька – твоя (любов, прагнення) до науки, (повага) до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною – це велике (горе) для твоїх батьків.
Любити їх це означає приносити у дім (мир і спокій). Твоя сім’я – це не тільки батько й мати, це й ви. Це твоя (поведінка), твої (вчинки). Запитуй у батька і матері (дозволу) на те, чого без них робити не можна, або ж безтактно. Бути хорошими дітьми означає – не (допустити), щоб життя батьків було отруєне твоїми (поганими) вчинками. Умій віддячувати батькам. Близько приймай до (серця) найважчі душевні муки батька і матері, їхня хвороба – твоє (горе), їхні невдачі, неприємності на роботі – твоя (біда). Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість (сина чи дочки). Будьте ж гідними своїх (батьків)!
Учитель : Майже три з половиною тисячі років тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Мойсей на горі Сінай, були вирізьблені слова: « Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тобі було та щоб довголітнім ти був на землі».
Запам’ятайте і понесіть через усе життя своє цю святу заповідь, яка передається із роду в рід. Нехай горить вона на вашому шляху яскравим вогником, остерігаючи від байдужості та безсердечності:
Пам’ятай! У тебе – єдина в світі мати; у тебе – єдиний в світі батько;
Серце батьків завжди вражають невдячність, байдужість дітей.
Пам’ятай! Як ти шануватимеш своїх батьків – так твої діти шануватимуть тебе.
Пам’ятай! Твоє недобре слово – подряпина на ніжній душі батьків.
Пам’ятай! Обов’язок дітей: платити батькам за їх піклування любов’ю і відданістю. Не роби старість батька й матері бідною.
Пам’ятай! Забута могила батьків – твоя бездушність і байдужість.
Пам’ятай! Про старість треба говорити тільки з повагою.
Не можна залишати рідну старшу людину одинокою.
Пам’ятай! Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тоді було та щоб довголітнім ти був на землі!!!

V. Рефлексія ( учні передають «сердечко», діляться враженнями від заняття)
- Що найбільше запам’яталося?
- Про що замислилися?





Лінгвістична гра для старшокласників

 «Мова моя соловїна»»

 Мета: продовжити знайомство старшокласників з таємницями рідного слова;   виховувати цікавість до мовних особливостей;повагу до рідного слова.

Вчитель. Доброго дня шановне товариство. Сьогодні ми зібралися для того, щоб взяти участь у лінгвістичній грі. На перший погляд мова посіла належне місце у нашому суспільно – політичному житті. Нею говорять диктори радіо і телебачення, друкують підручники, нею викладають в школах і вищих навчальних закладах, її використовують у діловодстві…
Дехто каже: «Чи не одна­ково, як я говорю. Головне, щоб мене розуміли». Ні, не однаково. З того, як розмовляє та чи інша людина, мож­на зробити висновок про її освітній та культурний рівень. Що культур­нішою є людина, то розвиненішою, досконалішою є її мова, багатшим є лексичний запас. І, навпаки, «скалі­чена» мова плямує людину, робить примітивним її мислення.
Сподіваюсь, що наша сьогодніш­ня гра збагатить ваш словниковий запас гарними українськими сло­вами, переконає вас у тому, що не варто соромитися рід­ної мови, нехтувати нею.
Давайте вкотре доторкнемося до її таємниць.
Ведучий. 9 листопада - День української писемності й мови. Тому і гра наша присвячується саме мові, яка продовжує нам відкривати свої таємниці, дивувати несподіванками.
Ведучий. Кожна епоха дарує людству нові винаходи і відкриття. Але найбільшим винаходом людства було письмо. Писемні знаки дали людям можливість зберегти істинне знання. Адже саме завдяки написаному слову люди збагнули світ і своє місце в ньому.
Ведучий.  Українська мова функціонує як національна мова українського народу в Україні. Поза її межами наша мова в усній формі поширена в Росії, Молдові, Білорусі, Казахстані. Крім того, українці Польщі, Чехії, Словаччині, Румунії, Сербії, Хорватії, Угорщині, США, Канаді, країнах Латинської Америки, Австралії.
Ведучий. Ознаки української мови фіксуються в пам'ятках починаючих на й давніших джерел. датованих ХІ ст. Існує два погляди на зародження і розвиток української мови як окремої слов'янської: українська мова виникла після розпаду давньоруської мови, у ХІV ст.; безпосереднім джерелом української, як і інших слов'янських мов, виступає праслов'янська мова, розпад якої розпочався у ХVІІ ст.
Ведучий. 6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: "Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора Літописця".
Ведучий. Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів праслов'янських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдавніших пам'ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному письменстві різних часів.
Ведучий. Сьогодні наше свято - це свято української мови та писемності. З часу винайдення писемності фактично почався період документальної історії людства, тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.
Ведучий.   У грі беруть участь три команди — 9, 10 11класу. Запрошуємо команди зайняти свої місця
Звучить музика.
 Оцінюватиме відповіді команд вельмишановне компетентне журі.
Ведуча. Отож, розпочинаємо.
Ведучий. З  культурою мови пов'язують насамперед уміння правиль­но говорити й писати. Культура мови — це мовний етикет, тобто найважливіші слова, звороти, з яки­ми люди звертаються одне до одного, виявляючи свою ввічливість, повагу, пошану, тощо. Нам багато разів на день доводиться вітати­ся, просити вибачення, дякувати, запрошувати, бажати. Робити це потрібно чемно, ввічливо та дореч­но до ситуації. Зараз ми з'ясуємо, наскільки обізнані з мовним етике­том наші гравці.
Конкурс № 1 «Будьмо,взаємно ввіч­ливі» .
Вед. Привітання є найчасті­ше вживаним етикетним виразом. Недаремно кажуть: «Заговори, щоб я тебе побачив». Як ви вітаєтеся — так вас і приймають. Послухаємо,. хто з гравців команд знає більше формул вітання.
По черзі називаємо вітання, за яке команда отримує по 1 балу.
Варіанти відповідей: доброго ран­ку, доброго вечора, добрий вечір; добридень, добривечір, доброго здоров'я, вітаю вас, привіт, здорові будьте, мої щирі вітання, здрастуй­те, здрастуйте вам у залі, бажаю вам доброго дня, моє шанування (шануваннячко, вітання), з неділею будьте здорові, раді вас бачити (привітати).

Ведуч. Добре, знаєте. Тож завжди так чемно вітайтесь.
Конкурс №2 «Бліц-турнір»
Дати якомога більше правильних відповідей. Кожна правильна від­повідь — 1 бал
1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/ 
2.Чий день народження 9 березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/
 
3.Хто автор поезій "Солов’їні далі, далі солов’їні”, "Вода десь точить білий камінь”? /В.Сосюра/
 
4.Скільки звуків в українській мові? /38/
 
5.Що таке лексика? /Всі слова мови, або словниковий склад мови/
 
6.В якому році було перше видання "Кобзаря” Т.Г.Шевченка? /1840/
 
7.Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… /Лексикологія/
 
8.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/
 
9.Дієприкметник із залежними словами…/Дієприкметниковий зворот/
 
10.
Додаткове значення слова, яке виникає на основі уподібнення предме-тів…/Переносне/ 
11. Назвіть автора творів "Не високо мудруй”, "Каменярі”, "Захар Беркут”?І.Я.Франко/
 
12. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…/Орфографія/
 
13. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/
 
14. Розмова двох осіб…/Діалог/
 
15. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/
 
16.Хто автор повісті "Микола Джеря”? /І.Нечуй-Левицький/
 
17. З якої казки загадка: "Що в світі найситніше, наймиліше, найпрудкіше?” /"Мудра дівчина”/
 
18.Частина слова без закінчення? /Основа/
 
19. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/
 
20. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/
 
21. Інфінітив—це…/Неозначена форма дієслова/
 
22. Образ людини в художньому творі…/Персонаж, літературний герой/
 
23. Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/
 
24. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/
 
25. Хто автор поезії, що стала піснею "Чуєш, брате мій, товаришу мій”? /Б.Лепкий/
 
26. Яке слово зайве: співаючи, допомагати, вивчають, сприяти.
 
27. Новоутворені слова та вислови мови…/Неологізми/
 
28. Уривок із художнього твору…/Епізод, фрагмент/
 
29. Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/
 
30. Опис зовнішності людини…/Портрет/
 
31. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і відносяться до одного і того ж слова…/Однорідні/
 
32. Речення, що має одну граматичну основу…/Просте/
 
33. Частина слова, що знаходиться перед коренем…/Префікс/
 
34. Хто автор п’єси "Сто тисяч”? /І.Карпенко-Карий/
 
35. Розділ мовознавства, що вивчає правила вимови…/Орфоепія/
 
36. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/
 
37. Яке слово зайве: відбитий, теплий, легкий, зимовий?
 
38. Співзвучні закінчення рядків у вірші…/Рима/
 
39. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/
 
40. Обстановка дому чи садиби…/Інтер’єр/
 
41. Яке слово зайве: другий, третій, інший, четвертий?
 
42. Дієприслівник із залежними словами…/Дієприслівниковий зворот/
 
43. Ким мріяв стати Т.Г.Шевченко? /Художником/
 
44. Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/
 
45. Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма…/Графіка/
 
46. Слова та вислови, що використовуються в переносному значенні в худож-ній літературі…/Тропи/
 
47. Службова частина мови, яка виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні і реченні…/Прийменник/
 
48. Яке слово зайве: п’ятьма, дев’ятьма, чотирма, шістьма?
 
49. Художнє означення…/Епітет/
 
50. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/
 
51. Обман почуттів, дещо уявне, мрія…/Ілюзія, міраж, марення/
 
52. Яке слово зайве: десь, дехто, дещо, дечий?
 
53. Те, що слово означає…/Лексичне значення/
 
54. Автор твору, який не називає свого імені…/Анонім/
 
55. Як називали мандрівних співців-поетів за часи Т.Г. Шевченка…/Лірники, кобзарі/
 
56. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки…/Прислівник/
 
57. Змінна частина слова…/Закінчення/
 
58. Хто автор творів "Грицева шкільна наука”, "Фарбований Лис”? /І.Я.Франко/
 
59. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відпові-дає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/
 
60. Опис картини природи, частина реальної обстановки, в якій розгортається дія? /Пейзаж, літературний пейзаж/
 
61. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/
 
62.Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища неживої природи? /Персоніфікація/
 
63.Слово—не полова, а язик…/не помело/.
 
64.Вола в’яжуть мотуззям, а людину…/словом/.
 
65.Удар забувається, а слово…/пам’ятається/.
 
66.Шабля ранить голову, а слово…/душу/.
 
67.Від теплого слова і лід…/розмерзає/.
 
68.Хто мовчить, той двох…/навчить/.
 
69.Дурний язик голові не…/приятель/.
 
70.Добре слово краще, ніж…/готові гроші/.
Ведуч.  Надаємо слово журі, просимо оголосити результати конкурсів.
Вед.   Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні плати духовного життя народу, його історична пам\'ять, найцінніші надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.Продовжуючи розмову про значущість української мови, оголошуємо наступний конкурс Конкурс капітанів, який складається з двох етапів
Я говорю слово, а капітан швидко називає український від­повідник.

1 капітан
Уксус — оцет
Сливки — вершки
Свекла — буряки   .
Печенье — печиво   -
Клубника — полуниця
Носки — шкарпетки
2 капітан
Клюква — журавлина
Селедка — оселедець
Блинчики — млинці
Пончики - пундики
Творог — м'який сир
Лук — цибуля
3 капітан
Ежевика — ожина
Конфеты — цукерки
Жаркое — печеня      Ветчнна — шинка
Студень — холодець
Укроп — кріп

Вед. У  мові, особливо серед підлітків, дуже часто можна почути жаргонізми. Звичайно, ці слова засмічують мову. Ось вам наступне завдання, замінити жаргони загальновживаними словами .

Кайфнасолода, задоволення.
Задовбавзамучив.
Хавати— їсти.
Обломліньки.
Братан — друг, товариш.
Приколжарт, дотеп.
Прикинь — уявляєш.
Шара — задарма, безплатно.
Бабкигроші.
Фейсобличчя.
За бугорза кордон.
Шаритизнати.
О'кей—добре
Блін — халепа, морока.
Прикид  - одяг, манера одягатися

Вед. Журі підбиває підсумки, а я дуже сподіваюсь, що ви не будь­те вживати русизмів, жаргонізмів у своєму мовленні.
Ведучий. Конкурс 4  «Круговий диктант» (12 балів за правильно виконане завдання)
Команди отримують аркуш паперу, учитель диктує текст. Перший учасник записує слово і передає аркуш наступному учасникові, той записує одне слово і передає далі наступному учасникові. І так до кінця тексту. Журі перевіряє і виставляє оцінку
Рідна мова
         Наша держава – Україна. Наша мова зветься українською. Свою рідну мову ми любимо найбільше від усіх мов на світі. Українська мова мелодійна, співуча. В її словах можна почути шепіт трав, пісню соловейка, подих вітру. Українською мовою писали свої твори Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко. Українська мова – державна мова України.
Вед.           Перед тим, як члени журі оголосять результати конкурсу, я підготую вас до наступного конкурсу           
   А пісня – це душа. З усіх потреб потреба.
Лиш пісня в серці ширить межі неба.
На крилах сонце сяйво їй лиша –
Чим глибша пісня, тим ясніш душа.
Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення.
Українська пісня… хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!
Ну де ще така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов.
Як ви вже зрозуміли наступний конкурс присвячений українській пісні. Але спочатку слово журі
Вед.  Отже, конкурс  «У рідному краї й серце співає».
Завдання. Впізнати пісню за мелодією і заспівати її.
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці коней» 2 «Чорнобривці» 3 «Пісня про рушник» 4 «Києве мій»
5. «Два кольори» 6. «Червона рута» 7. «Чортополох» 8. «Калина»
Вед.  «Фразеологія – це скарбниця народної мудрості». Здавна мудрими називали тих, хто вмів розгадати загадку, пояснити значення певних явищ. Тому Фразеологія допоможе нам дізнатися, наскільки ви є мудрими. 
Фразеологія – наука не проста,
Заглибся, то впіймаєш за хвоста,
І вражень наберешся в нашій хаті,
І світла в тебе стане голова.
Оголошуємо конкурс  «Мова жестів теж прекрасна». 
Жестами пояснити фразеологізми, щоб суперники їх відгадали. Тільки в такому випадку обидві команди отримують додаткові бали.
Байдики бити, Вилами по воді писано, Вітер у голові
Золота молодь П’яте колесо у возі Підсунути свиню
Робити з мухи слона, сізіфова праця, кури не клюють
Вед. Привели одного разу до філософа юнака, щоб той навчив хлопця мистецтву ораторства. І Сократ, щоб перевірити здібності юнака, сказав: "Заговори, щоб я тебе побачив ..."
"Яка людина, така його і мова", - вважав Сократ. Звідси і з'явився цей чудовий сократовский афоризм.
ДАВАЙТЕ БУДЕМО ВЧИТИСЯ ПРАВИЛЬНО ГОВОРИТИ!
Наступний конкурс «Редактор», вам треба відредагувати словосполучення.
Дякую вас, вибачте мене,  на протязі дня, сині чорнила, менший неї, день довше. (Дякую вам, вибачте мені, протягом дня, синє чорнило,менший, ніж вона ( менший від(за) неї), день довший)
Опановувати знаннями, дорікати брата,відмінити рішення, давати добро, більш точніший, ні жодного слова. (Опановувати знання, дорікати братові, скасувати рішення, давати згоду, більш точний (точніший), жодного слова)
Оволодівати знання, притаманний для нього,приймати участь, підняти питання, найдорожча за всіх, самий точний. (Оволодівати знаннями, притаманний йому, брати участь, порушити питання, найдорожча (дорожча за всіх), найточніший)
Ведучий.   Ось і підходить до кінця наше свято української писемності та української мови. Ми живемо на чудовій, багатій, мальовничій землі - на нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, тут корінець роду українського, що сягає сивої давнини. І негоже, просто соромно бути поганими нащадками у таких великих і славних батьків.
Ведучий.   Людині визначено Богом місце народження, країна, небо; вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти саму себе. А якщо щось із того призначеного їй, поміняє, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов - твоя Батьківщина, земля твоя, твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою.
Вед. Слово для підведення підсумків гри надається журі

Ведуч. 1
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти..
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім,
То прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Ведуч. 2
Здібності свої і сили
Розвиваймо раз у раз,
Щоб була народу втіха
 і велика користь з нас.
Будьмо пильні у науці,

Будьмо чесні у ділах.