.

.

Інформаційні технології на уроках української мови і літератури


Матеріали на конкурс "Учитель року-2015"


Опис педагогічного досвіду вчителя
 Коблівської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів
Березанської районнної ради
Миколаївської області
Демченко Світлани Євстахіївни

 Використання 
інформаційно-комунікаційних технологій 
на уроках української мови та літератури 
в умовах сільської школи - ефективний засіб розвитку творчих здібностей учнів

     
        

Актуальність досвіду
Сучасний урок української мови та літератури не можна уявити у наш час без комп'ютерних технологій, які допомагають формувати мовну, мовленнєву та орфографічну компетенції учнів. Тому, я вважаю, що використання інформаційних та комунікаційних технологій (ІКТ) в навчальному процесі є актуальною проблемою сучасної шкільної освіти.
Під час використання мультимедійних технологій знання набуваються різними каналами сприйняття тому краще засвоюються, запам'ятовуються. Інтеграція ІКТ та сучасних педагогічних технологій стимулює пізнавальний інтерес до української мови та літератури, створюючи умови для мотивації до вивчення цих предметів, сприяють підвищенню ефективності навчання і самонавчання, підвищенню якості освіти.


Ідея досвіду
Використання ІКТ на уроках дає можливість впливати на три канали сприйняття учнів: візуальний, аудіальний, кінестетичний, а значить, сприяє ефективному засвоєнню навчального матеріалу. Збільшується обсяг матеріалу за рахунок економії часу. Розширюються можливості застосування диференційованого підходу в навчанні, здійснюються міжпредметні зв'язки, що дозволяє розширювати кругозір учнів, підвищувати рівень їх культурної освіти, розвивати творчі здібності. Використання ІКТ дозволяє зануритися в інший світ, побачити його своїми очима, стати ніби учасником того чи іншого процесу. Інформаційні технології також значно розширюють можливості подання навчальної інформації. Застосування кольору, графіки, звуку, всіх сучасних засобів відеотехніки дозволяє відтворювати реальну обстановку діяльності.


Наукові дослідження проблеми.
Дидактичні проблеми і перспективи використання інформаційних технологій у навчанні досліджувала І. В. Роберт, психологічні основи комп'ютерного навчання визначив Ю. І. Машбіц, систему підготовки педагога до використання інформаційної технології в навчальному процесі запропонував і обґрунтував М. І. Жалдак. Американському вченому С. Пейперту належить ідея "комп'ютерних навчальних середовищ", на якій базується більшість сучасних навчальних комп'ютерних програм. Він досліджував можливості комп'ютера як засобу для розвитку розумової діяльності учнів.


Опис інноваційного досвіду вчителя

Якщо ми будемо вчити сьогодні так, як ми вчили вчора,
ми крадемо в наших дітей завтра. Джон Дьюї.
Урок в сучасній школі.
Яким він повинен бути? Чи застаріли вимоги, які пред'являються до побудови уроку, методики його проведення? Звичайно ж, ні. Триєдність мети (навчальна, розвиваюча і виховна) - обов'язковий компонент будь-якого уроку.
Проте сучасне життя вносить свої корективи в методику викладання. Сьогодні немає такого викладача, який не мріяв би про те, щоб його спілкування з учнями було б захоплюючим, цікавим, емоційним, а головне - тим цінним надбанням, яке б учні змогли перетворити у власне світосприйняття і світовідчуття. Формування нового мислення нерозривно пов'язано з тим інформаційним простором, в якому проживає учень, в якому пізнає навколишню дійсність, в якому він активно діє.
Ефективним засобом активізації творчої діяльності учнів є використання інформаційних технологій в освітньому та самоосвітньому процесі.
Інформаційні технології, що розглядаються як один з компонентів цілісної системи навчання, не тільки полегшують доступ до інформації, а й відкривають можливості варіативності навчальної діяльності, її індивідуалізації та диференціації, дозволяють по-новому організувати взаємодію всіх суб'єктів навчання, побудувати освітню систему, в якій учень був би активним і рівноправним учасником освітньої діяльності. Впровадження цих інформаційних технологій в навчальний процес дозволяє активізувати процес навчання, реалізувати ідеї розвиваючого навчання, підвищити темп уроку, збільшити обсяг самостійної роботи учнів.
Комп'ютер дозволяє створити умови для підвищення процесу навчання: вдосконалення змісту, методів і організаційних форм.
Широкі можливості комп'ютера, якісний підбір програмного забезпечення з предмету дозволяє використовувати персональний комп'ютер на уроках, активізуючи навчальний процес, допомагаючи учням реалізувати в тій чи іншій мірі свій прихований інтелект і творчий потенціал. Систематичне використання комп'ютерних відеосюжетів та демонстраційних презентацій розвиває уяву, абстрактне мислення, підвищує інтерес до досліджуваного навчального матеріалу і предмету в цілому. В навчальних програмах можуть бути використані різноманітні форми наочності, у вигляді таблиць, схем, опорних конспектів, які демонструють не тільки статичну інформацію, але і різні мовні явища в динаміці із застосуванням кольору, графіки, ефекту мерехтіння, звуку, «оживлення» ілюстрацій (це якісно новий рівень застосування пояснювально-ілюстративного і репродуктивного методів навчання).
Грамотне, обгрунтоване використання ІКТ сприяє підвищенню ефективності якості навчання та сформованості ключових і предметних компетенцій школярів.
Великі можливості використання ІКТ надають уроки української мови. Можливості комп'ютера на уроках української мови я використовую на всіх етапах навчання: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі знань, умінь, навичок.. При цьому для школяра комп'ютер виконує різні функції: учителя, робочого інструменту, об'єкта навчання, ігрового середовища.
На етапі вивчення нового матеріалу я координую, направляю, організовую навчальний процес. Навчальний матеріал «розповідає» або повністю, або частково комп'ютер, що дозволяє чергувати різноманітні методичні прийоми.
Так, на уроці української мови в 5 класі при вивченні теми «Лексика. Слово і його значення »використовую навчальну комп'ютерну програму «ППЗ. Уроки української мови в 5 класі».
Методично грамотна подача матеріалу в комп'ютерній програмі сприяє успішному формуванню особистісних компетенцій учнів під час вивчення цієї теми.
При повторенні на початку уроку в комп'ютерному варіанті я використовую будь-який формат (текст, зображення): репродуктивне тестування, розвиваючу гру, проблемну ситуацію. Проблемна ситуація допомагає зробити висновок. Якщо учень помилився, може скористатися підказками. В результаті всі учні включені в розумову діяльність,готові до сприйняття нового матеріалу. Ступінь самостійності при такому виді діяльності може бути або повною, або частковою.
При узагальнюючому повторенні для узагальнення та систематизації знань використовую підсумкове тестування, яким завершується кожна тема. Всі учні виконують контрольний тест. І тут же отримують оцінку комп'ютера.
Великий інтерес викликають у учнів презентації в редакторі Power Point, які я складаю сама, або запозичую у колег у мережі Інтернет. При підготовці до уроку складаю презентацію зі схемами, але тільки їх основи, які учні заповнюють на уроці або шляхом усного промовляння і появи відповіді на слайді.
Швидко перевірити знання учнів дозволяє робота з текстами. Для цього на одному слайді з'являється текст, в якому пропущені орфограми, пунктограми або допущені помилки. Після написання роботи учні перевіряють свою роботу по наступного слайду і виставляють оцінки.
Даний вид роботи зручний тим, що учні відразу бачать свої помилки, виправляють їх і отримують оцінки. Крім цього, учні самі створюють презентації по заданих лінгвістичним темам.
На етапі контролю знань, умінь, навичок комп'ютерний контроль знань має суттєві переваги порівняно з традиційним. Переваги полягають у наступному:
Ø здійснюється індивідуалізація контролю знань;
Ø підвищується об'єктивність оцінки;
Ø на процедуру оцінювання затрачається мінімальна кількість часу.
Використовую різноманітні форми контролю: тести, самоконтроль, взаємоконтроль.
Комп'ютер допомагає вчителю в управлінні навчальним процесом, видає результати виконання учнями контрольних завдань з урахуванням допущених в темі помилок і витраченого часу.
Важливим етапом уроку є домашнє завдання. Здійснюю індивідуальний підхід до домашнього завдання: скласти міні-презентацію за темою уроку (теорія, практика), тестування, створити проблемну ситуацію. В цьому випадку автором виступає сам учень.
Використання засобів ІКТ ефективно не тільки на уроках мови, а й на уроках літератури. Залучення великого ілюстрованого матеріалу, використання аудіо- та відео- супроводів роблять уроки літератури яскравими, змістовними.
Найчастіше на уроках літератури використовую показ презентацій, програвання музичних композицій, перегляд відеофрагментів і відеофільмів.
При проведенні традиційного уроку використовую окремі відеофрагменти, які дозволяють побачити героя в певній ситуації.
На уроках організовую кіносеанс з обов'язковим наступним обговоренням переглянутого фільму. Перегляд фільму дозволяє порівняти авторський текст і його режисерську інтерпретацію.
Використання ІКТ на уроці літератури пов'язано з музикою, яка дозволяє створити потрібний емоційний фон для літературної вітальні.
На уроках узагальнення і повторення пропоную кросворди, тексти з фольклору, творчості письменників, тренажери.
Одним з оптимальних і доступних для мене засобів використання ІКТ на уроках літератури є створення презентації. Вона служить наочним матеріалом, пробуджуює інтерес до літературних творів, дозволяє образно уявити життя і особистість письменника. При цьому презентація служить як основною формою проведення уроку (несе значну частину інформаційного навантаження), так і додаткової (грає роль наочного посібника або опорного конспекту).
Презентації використовую на уроках вивчення біографії письменника. Ці роботи містять портрети, фотографії письменників, місць, пов'язаних з їх життям та творчістю, а також несуть коротку інформацію про основні етапи літературної діяльності та життя.
У своїй роботі для уроків вивчення художніх творів, основ теорії та історії літератури, уроків розвитку мовлення я використовую готові презентації, створені іншими вчителями-словесниками, свої, учні самі охоче створюють презентації до уроків з біографії письменників.
Уроки з використанням ІКТ виховують почуття прекрасного, розширюють кругозір учнів, дозволяють за обмежений час дати літературознавчий матеріал.
Проблеми і труднощі в процесі роботи
Занадто часте проведення уроків із застосуванням ІКТ може негативно позначитися на результатах навчання: у свідомості дитини правила можуть міцно асоціюватися з кнопками і готовими таблицями. Більша різноманітність навчальних ситуацій і гнучке оперування образами досягається на традиційних уроках. Отже, при вивченні теми не можна зловживати комп'ютерної підтримкою, так само як і будь-яким іншим одним методом роботи.
Переваги методу
Розвиток творчих здібностей учнів з використанням ІКТ має ряд переваг перед вже існуючими технологіями.Переваги використання ІКТ у розвитку творчих здібностей учнів:
Ø розвивають креативні, дослідницькі здібності учнів;
Ø підвищують мотивацію навчання;
Ø активізують пізнавальну діяльність учнів;
Ø підвищують інтерес до предмета;
Ø дозволяють індивідуалізувати процес навчання;
Ø активізують самостійну діяльність учнів;
Ø допомагають і вчителю підвищити рівень своєї комп'ютерної грамотності. Використання ІКТ дозволяє реалізувати різні прийоми, урізноманітнити навчальний процес, зробити його більш привабливим, брати до уваги потреби та інтереси суб'єкта навчання, рівень його підготовки, оперативно і цілеспрямовано контролювати роботу учнів, ефективно керувати нею.
Учень, володіючи здібностями творчо вирішувати проблеми, використовуючи комп'ютерні можливості, вчиться бути конкурентноспроможним членом сучасного суспільства: творчим, інтелектуально-освіченим, відповідальним, комунікабельним, здатним вирішувати проблеми автономно, самостійно і ефективно застосовувати знання в життєвій практиці, побуті, навчальної діяльності. Інтернет дозволяєорганізувати реальну, мобільну інформаційну середу, в якій можна не тільки черпати інформацію, а й вирішувати безліч інших комунікативних завдань.

                              

                               




Майстер - клас  "Я роблю так.."

Привітання


Доброго дня, шановне журі та колеги. Я рада вітати вас на своєму майстер – класі.

Організаційна частина

Всі ми трохи заморилися від участі у попередніх майстер-класах, тому я пропоную відновити наш енергетичний баланс шляхом виконання наступних  дій.
* З силою потерти одну долоню об іншу ;
* Щоки - вгору - вниз ;

* Кінчиками пальців постукати по потилиці і маківці ;
* Вказівним пальцем правої руки намацати западину в основі черепа і 3 рази сильно натиснути;
* 3 рази стиснути руки в кулак, помасажувати місця з'єднання великого і вказівного пальців.
Я думаю, ви відчули, як гаряча хвиля енергії обволікає ваше тіло, як ви підбадьорилися. І щоб зовсім добре себе почувати, я пропоную побажати здоров'я один одному на різних мовах. Я дам кілька карток з побажаннями здоров'я, хто отримує картку, вітає всіх голосно, позитивно, не забуваючи називати, якою мовою вітання, а ми хором відповідаємо цією ж мовою.Я почну українською
- Здоровенькі були!
- Ніхао ! (Китай)
- Гомар Джоба ! (Грузія)
- Хеллоу! (Англія)
- Бонжур! (Франція)
- Здравєй! (Болгарія)
- Здравствуйте (Росія)
- Добри дзень! (Білорусь)
- Ola! (Португалія)
- Namaste! (Індія)
- Merhaba! (Турція)
- Ave! (Латинска)
- Konnichi wa! (Японія)
Спасибі всім. І якщо, як кажуть вчені, думка матеріальна, то ми повинні поздоровішати вдесятеро. Я вже відчуваю це. А як ви?
Тоді перейдемо до серйозної частини мого виступу.



Основна частина

Сучасна освіта багата на різноманітні інноваційні педагогічні технології, які спрямовані на реалізацію мети,  сучасних завдань освіти й заслуговують на увагу вчителів. Серед цих технологій не останнє місце займають інформаційно-комунікаційні технології. На думку науковців, методистів  комп’ютерні  технології певним чином включають елементи інших освітніх технологій, зокрема технології розвивального навчання, особистісно орієнтованого навчання, інтерактивного навчання, проектної технології.
Актуальність використання ІКТ підтверджують освітянські документи, нормативно-правові акти, постанови, укази та науково-теоретичні, методичні дослідження, праці, рекомендації, що свідчать про пильну увагу держави, науковців, психологів, методистів, а також учителів-практиків до цієї проблеми. Серед них Закон «Про освіту», Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті, Державний стандарт базової і повної середньої освіти, Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки», Концепція державної цільової програми впровадження у НВП загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року тощо.

Науковцями доведено, що найбільш ефективно діє на людину та інформація, яка впливає на кілька органів чуття. Саме такими є інформаційно-комунікаційні технології.
Основне завдання вчителя, який використовує ІКТ, – навчити дітей добувати інформацію і її аналізувати, розвивати вміння робити це швидко й ефективно, що формує навички, які  знадобиться їм у житті, незалежно від обраної професії. Використання на уроках інформаційно-комунікаційних технологій  дозволяє поглиблено усвідомлювати та засвоювати учням навчальний матеріал. Це створює сприятливі умови для формування в дитини здатності сприймати предмети та явища різнобічно, системно, емоційно.
Головні дидактичні функції, які реалізуються за допомогою ІКТ на уроках української мови та літератури, це:
пізнавальна (використовуючи комп’ютерні технології та Інтернет, можна отримати будь-яку необхідну інформацію, як ту, що зберігається на жорсткому диску власної комп’ютерної бази, так і розміщену на дисках CD-ROM чи відповідних сторінках Інтернету)
розвивальна (робота з різноманітними   комп’ютерними   програмами,   крім   активізації   літературних можливостей особистості, сприяє розвитку таких необхідних пізнавальних процесів, як сприйняття, логічного мислення, пам’яті, уяви);
дослідницька (у школярів з’являється можливість узяти участь у роботі літературних пошукових груп,  Інтернет-конкурсах; виконувати творчі роботи різних видів, створювати власні творчі проекти, розробляти доповіді, реферати, учнівські презентації, публікації,  дослідити певні проблемні питання);
комунікативна (під час обміну інформацією між учнями створюється певна віртуальна єдність, у всіх є реальна можливість увійти на сайти популярних сучасних митців; вони мають можливість зіставити різні погляди, давати їм оцінку, формувати свої позиції).
Під час  проведення уроків із застосуванням ІКТ використовую методи і прийоми:
• тестові завдання

• робота з наочними посібниками
• методика використання творчих завдань на уроках літератури із застосуванням програм Microsoft Office: Word, Power Point (складання презентацій, текстів до презентацій, малювання схем і таблиць)
• методика використання навчально - контролюючих програм .
При використанні даних програм і посібників на уроках учні розвивають увагу і пам'ять, вчаться доповнювати, редагувати запропонований матеріал, що сприяє відпрацюванню і закріпленню нових навичок в освітньому процесі, також активізації пізнавальної діяльності шляхом застосування даних технологій навчання.Навчальні програми допомагають учням поповнювати свій словниковий запас, усвідомити наскільки вони знають правила правопису. Наявність відеофрагментів, велика кількість ілюстративного матеріалу, звуковий супровід, слухання фрагментів з досліджуваних творів у виконанні майстрів художнього читання дають учням колективно і індивідуально вибрати форми роботи на уроці, дозволяє розширити свій кругозір і поглибити свої знання, виконати роботу творчого характеру.

У своїй практиці ІКТ використовую для
• пояснення нового матеріалу;
• контролю знань учнів;
• організації самостійної роботи учнів на уроці та вдома;
• організації пізнавального дозвілля учнів;
• розвитку творчої активності учнів, їх навичок роботи з програмним забезпеченням та публічного  представлення результатів своєї діяльності.
У роботі  використовую мультимедійні супроводи власних уроків, адже мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію (мультиплікацію). Кожен із застосовуваних інформаційних компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні можливості, що спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання.
Організаційний етап  Організаційний етап кожного уроку покликаний створювати атмосферу довіри та доброзичливості, забезпечити нормальну зовнішню обстановку та психологічний настрій учнів на роботу. 
1.      Поетичне вітання.
А) А тепер за парту

Всі сідайте рівно.
І до роботи візьмемось сумлінно.
 Б) Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо.
 В) Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
2.Розминка Вона допомагає створити психологічний клімат (сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу,підвищенню авторитету вчителя, психологічному  розвантаженню учнів, які за день мають 6-7 різних  уроків),  налаштовує дітей  на активну й плідну індивідуальну, парну, групову форми роботи.
    Формула уроку. Учні повинні скласти формулу своєї майбутньої роботи на уроці. Алфавіт

«Розминка» на уроках української мови та літератури використовується як метод формування комунікативної компетентності учнів.
Соціальне замовлення суспільства полягає в тому, щоб насамперед забезпечити мовленнєвий розвиток особистості, навчити її вільно спілкуватися в різних ситуаціях. Цей процес відбуватиметься лише за умов комунікативно-діяльнісного підходу до навчання. Комунікативна діяльність допомагає зробити клас інтерактивною групою, де учні почуватимуться впевнено, висловлюючи свої погляди та думки, а також заохочують товаришів до співпраці. У результаті складається стимулююча, творча атмосфера.
Проведення деяких видів розминок передбачає достатню рухливість (об'єднання в групи, шикування у коло, пересування по класній кімнаті).
3.Притчі.Вузькою стежкою йшли два подорожніх. З однієї сторони було синє море, з іншої— стояли сиві гори. . Ішли подорожні довго. Вони шукали Красу. Один з них був Людиною з Гарячим Серцем, а інший — Людиною з Холодним Серцем.Людина з Гарячим Серцем поглянула на море і очі її стали лагідними. Вона сказала:

— Яке воно сильне, могутнє і вічне — море. 
А Людина з Холодним Серцем сказала:
— Так багато води.
Підійшли подорожні до сірого каменю. У Людини з Гарячим Серцем радісно стало на серці.
— Дивись, яка прекрасна квітка. Так це ж і є та Краса, яку ми шукаємо!
— Де ти бачиш квітку? — здивувалась Людина з Холодним Серцем. — Це ж сірий камінь. Ось і тріщина в ньому, ось і пилюкою вкритий він, камінь...
— Так, камінь, але там, всередині, квітка троянди, — запротестувала Людина з Гарячим Серцем. — Потрібно тільки добратися, звільнити її з кам'яного полону.
Людина з Гарячим Серцем багато днів різала сірий камінь. А Людина з Холодним Серцем сиділа на березі і з сумом дивилась на море.Нарешті із середини каменю з'явилась квітка дивовижної краси. Здавалось, цілий світ раптом притих, вдивляючись у Красу, яку звільнила людина з кам'яного полону.Навіть гори піднялися вище. Навіть хвилі морські притихли, і безмежне море стало як дзеркало.Тільки Людина з Холодним Серцем була байдужа. Вона торкнулась пальцем чудової квітки, спробувала нігтем і сказала:
— Так, міцний камінчик...
- А вам доводилося бачити красу на своєму шляху?
- Як ви думаєте, діти, що допомагає людині бачити красу, а що заважає?

- Завзятість, наполегливість і добре серце нам знадобляться на нашому уроці. Ми з вами постараємося побачити красу української мови. І якщо ви вкладете в свою роботу душу і серце, то вона вийти прекрасною. 
Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Наприклад, вводячи нову тему уроку «Лексика. Лексичне значення слова» проводжу кросвордний диктант. За лексичним значенням, учні записують лише слова-відповіді:
1-а особа однини від дієслова лити (ллю)
Той, хто не має землі (безземельний)
Орудний відмінок слова акварель (аквареллю)
Синонім до слова життя (існування)
Здобуття свободи, волі (визволення)
Орудний відмінок слова якість (якістю)
Декоративний живописний чи скульптурний твір, призначений для оздоблення стіни чи стелі (панно)
Ключ: підкресліть другу літеру в кожному слові. Має вийти слово «лексика».
Отже тема нашого уроку  Лекика. Лексичне значення слова.

Які ж завдання стоять перед нами?
Пояснення нового матеріалу. На цьому етапі уроку найбільш ефективним є навчальний тип діяльності. Вплив навчального матеріалу на учнів багато в  чому залежить від ступеня і рівня  ілюстративності  усного  матеріалу.  Візуальна  насиченість  навчального матеріалу  робить  його  яскравим,  переконливим,  сприяє  кращому  його засвоєнню  і  запам'ятовуванню.
Уявіть себе учнями 5 класу на уроці «Узагальнювальні слова, розділові знаки при них»

І.Проблемна ситуація.
Біля хати ростуть квіти мальви жоржини.
- Знайдіть у цьому реченні однорідні члени, за допомогою чого вони з’єднані?
- Які розділові знаки ми повинні поставити?
- Яке значення має слово жоржини, мальви, квіти. Чим ці значення відрізняються?Уреченні можуть бути слова які називають конкретні предмети і слова, які мають загальне значення. 
Узагальнювальне слово – це слово із загальним значенням щодо перелічувальних однорідних членів речення.
2.Прочитайте казку і скажіть, які розділові знаки вживаються при узагальнювальних словах.         
 Вихвалялася Двокрапка:                
 ” Я зовсім не те, що Крапка.          
   Маю я близьких і рідних –               
  Гурток Членів Однорідних.
 Стану я – вони за мною     
 Всі збираються юрбою,                      
 А коли мене нема…“ 

” Не хвалися задарма, 
-  пан Тире їй відповів, 
-  і не трать хвастливих слів.  
Це також моя сімя,  
І її збираю я. 
 Всі стоять переді мною 
 Так, як лист перед травою.
Я вживаюсь після них,
Другорядних, Головних,
Різних Членів Однорідних,
А мені близьких і рідних
3.Розглянемо схеми:УС: О,О,О.  О,О,О – УС.   УС: О.О.О -…
4.Тож давайте правильно поставимо розділові знаки у нашому реченні.
ІІ. Пояснення з використанням таблиці.   Види складносурядних речень, смислові відношення між частинами ССР.
Сприймання, осмислення і засвоєння нового матеріалу.Учні засвоюють різноманітні навички та вміння, що формуються на основі знань. Основним методом формування навичок є вправи.

1.Пунктуаційний практикум
2. Диктанти графічні
1. Просте речення складається з двох граматичних основ.
2. Складне речення – це речення, яке має дві або більше граматичних основ.
3. Скидання стічних вод у відкриті водойми в останні роки збільшилося на 1 мільярд кубічних метрів.
Це речення просте?

4. У сполучникових складних реченнях частини з’єднуються за допомогою інтонації, сполучників та сполучних слів.
5. Найбільшою річкою України є Дніпро, до вод якої разом зі стічними водами потрапляє 700 тонн органіки, 34 тонни нафтопродуктів, 9 тонн заліза…
Це речення складне сполучникове?

6. У безсполучникових складних реченнях частини з’єднуються за допомогою інтонації та сполучників сурядності.
7. Людство стурбоване не тільки забрудненням рік, а й виникненням над планетою озонових дір, що може призвести до глобальної катастрофи.
Це речення складне безсполучникове?

8. Складні сполучникові речення поділяються на складнопідрядні й складносурядні.
9. Погіршення екологічної ситуації в Україні згубно впливає на здоров’я населення, тому тривалість життя наших людей на 6 років нижча, ніж у більшості розвинутих країн.
Це речення складносурядне?

10. Складносурядним називається речення, що складається з двох або більше синтаксично рівноправних частин, поєднаних сурядним зв’язком.
11. За рік в атмосферу велике місто викидає 3 мільярди тонн відходів, а це в кілька тисяч разів перевищує норму. Це речення складносурядне?

12. Щоб виростити ліс, потрібно не менше 100 років, а щоб спалити – декілька годин.
Це складне безсполучникове речення?

3. Робота в групах 
Завдання: випишіть слова у дві колонки: у першу - відбувається подвоєння, у другу - не відбувається. Підкресліть у кожному слові третю букву - прочитаєте народну мудрість.
 З вірніст..ю, повін..ю, осін..ю, величніст..ю, якіст..ю, від..аллю, мит..ю, радіст..ю, з безліч..ю, доповід..ю, вартіст..ю, з точніт..ю, сіл..ю, заздріст..ю, у сміливост..і, плот..ю, за галуз..ю, смерт..ю, з розкіш..ю, віс..ю, велич..ю, шерст..ю, з розповід..ю, північ..ю, блакит..ю, зі зліст..ю, ненавист..ю, чверт..ю. 

(Ключ: Від теплого слова і лід розмерзне).
4.Дидактичні ігри допомагають сприяти підвищенню пізнавальної активності учнів, тому що вони, у поєднанні з іншими формами роботи, сприяють глибшому засвоєнню знань, індивідуалізації навчання, визначенню рівня сформованості вмінь і навичок учнів, розвивають пам’ять, увагу, вміння аналізувати, порівнювати мовні явища. До того ж, ігри певною мірою активізують. Ребуси
5.Встанови відповідність
Підведення підсумків уроку   Підсумок уроку - невід'ємна складова організаційної форми навчання. Урок слід завершувати таким чином, щоб учням було зрозуміло, яких результатів вони досягли за даний проміжок навчального часу
.Тестування за змістом казки «Фарбований лис»
Рефлексія   Дає змогу не тільки дізнатися і зрозуміти емоційний стан учня у фіналі навчального заняття, але й те, наскільки продуктивним для нього став урок. Діти повинні оцінити свою активність на уроці, корисність і цікавість форм подачі знань, захопливість уроку, колективну роботу.
Прийом "Закінчи речення"
Прийом "Кошик"
Асоціація

Висновок

 З упевненістю можна стверджувати, що ІКТ на уроках української мови та літератури  створюють умови для  розвитку вмінь та навичок,  необхідних для життя, тобто  формують  ключові  компетентності учнів, а саме:
·         інформаційна компетентність – учні шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію;
·         полікультурна компетентність  - учні не тільки оволодівають досягненнями культури свого народу, але й мають можливість ознайомитися з культурою інших народів;
·         комунікативна компетентність – школярі беруть активну участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично аналізують почуте й коректно відповідають;
·         соціальна компетентність  - діти переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання дорученої справи, вчаться співпрацювати;
Використання  ІКТ в навчально-виховному процесі доводить, що комп’ютер, – не тільки потужне джерело інформації, а й дієвий засіб активізації пізнавальної діяльності, розвитку творчого, інтелектуального потенціалу школярів, вільний простір для спілкування, широке поле для розвитку вмінь науково-дослідницької діяльності, а отже – результативний засіб формування особистості
.

Заключна частина

Наприкінці виступу я хочу, щоб ви трохи відволіклися від серйозних тем і зупинили свій погляд на собі. Перш ніж змінювати світ, ми повинні мінятися самі. Я пропоную вам невеликий символічний тест, який покаже якості, що допомагають або заважають у становленні нас як інноваторів.

"Символічний тест" 

Інструкція: "Подивіться на ці п’ять фігур, і виберіть фігуру, яка вам подобається найбільше». 


Квадрат найзручніше відчуває себе в стабільній обстановці, воліє чіткі вказівки, що робити. Він консервативний і любить, щоб все було впорядковано і регулярно. Коли йому дають завдання, він працює над ним до завершення, навіть якщо це монотонна, важка робота наодинці.


Прямокутник також любить систему і рівномірність. Але він швидше встановлює її за допомогою організації, зборів, комітетів і т. д. Все повинно робитися правильно, з урахуванням всіх правил і норм. Коли йому дають завдання, він починає його організовувати, роблячи все, щоб воно виконувалося якомога систематичніше.


Трикутник орієнтований на мету. Він отримує задоволення від планування чогось і досягнення плану. Його спонукає до дій те, чого він досягне. Він часто звертає увагу на великі довгострокові справи, але може забувати про деталі. Коли йому дають завдання, він встановлює мету і розробляє план її досягнення.


Коло дружелюбна і товариська людина; ніяких гострих кутів. Вона справляється зі справами, розмовляючи про них і згладжуючи взаємини з кожним. Спілкування для неї найголовніше, і вона робить все для того, щоб зберігалася гармонія. Коли такій людині дають завдання, вона його з кимось обговорює.


Хвиля нестандартна і творча. Їй найкраще робити в основному щось нове і різноманітне. Коли перед нею ставлять завдання, у неї виникають блискучі ідеї.


Закінчити хотілося б словами древнього мислителя Конфуція: «Той, хто, звертаючись до старого, здатний відкривати нове, гідний бути вчителем». Тому визначаючись із цілями, озирніться на те, що вже зроблено.Якщо ви хочете добитися в цьому житті чогось значного, недостатньо просто діяти - треба ще й мріяти; недостатньо просто планувати - треба ще й вірити. (А.Франс)